.comment-link {margin-left:.6em;}

Knowledge

 

 

2005-04-20

پايگاه داده هاى پيشرفته

تعريف علمى و تئوريكى كه از پايگاه داد ها در دنياى نرم افزار ارائه گرديده است عبارت است از : مجموعه اى از داده هاى بهم مرتبط كه طبق يك ساختار مشترك ، تحت كنترل متمركز و با حداقل افزونگى به صورت اشتراكى و همزمان قابل استفاده باشند .

اما امروز وقتى صحبت از فناورى هاى نوين در عرصه پايگاه داده ها و نرم افزار هاى مرتبط با آن به ميان مى آيد، محيطى به مراتب قدرتمند تر و انعطاف پذير تر از تعريف فوق به ذهن مى آيد كه براى مديران ، طراحان و برنامه نويسان پايگاه داده ها نويد لذت بخش توسعه و توليد سريع(RAD) محيطهاى مبتنى بر بانك هاى اطلاعاتى را بهمراه دارد .

در سالهاى اخير متوليان و تصميم گيران بسته هاى بانك هاى اطلاعاتى با توجه به شرايط حاكم بر دنياى امروز از قبيل رشد روز افزون داده ها و اطلاعات ، وسعت ، گستردگى حيطه كاربرى و ..... استانداردهاى متنوع ديگرى را براى اينگونه محصولات تدوين نموده اند كه در ذيل به برخى از آنها اشاره مى گردد .


Platform Independency:
اين مقوله مربوط به مفهوم قابليت نصب و راه اندازى بسته بانك اطلاعاتى بر روى سيستم عامل هاى مختلف (انعاف پذيرى در نصب) است . يك پايگاه داده پيشرفته لزوما وابسته به سيستم عامل خاص و يا احتمالا بستر سخت افزارى ويژه اى نيست و از اين طريق قابليت انعطاف پذيرى و اطمينان بالايى را براى كاربران خود فراهم مى آورد .

Locking & Concurrency:
براى اطمينان از صحت داده ها و جلوگيرى از تاخيرها و انتظارات طولانى در محيط هاى پر كار پايگاه داده ها ، از اين تكنولوژى جهت مديريت بهينه فرآيندها و داده هاى بانك اطلاعاتى استفاده مى شود .

Long Term Transaction Handling:
در يك محيط پايگاه داده بعضا تراكنش (Transaction) يا تراكنش هايى در سيستم به صورت معلق (Suspend) بوجود مى آيند ( بدين معنى كه پس از ارسال آنها دستور همانند دستور Commit مبنى بر تائيد آنها صادر نمى گردد ) كه اين امر باعث بروز ترافيك در صف مربوط به تراكنش ها و توقف نسبى آنها مى شود. يك پايگاه داده مناسب بايد بتواند اين امر را بخوبى كنترل و مديريت نمايد .

Memory Utilization Support:
كنترل در نحوه تخصيص و واكشى حافظه ، تنظيم و به طور كلى مديريت حافظه ديگر امتيازى است كه در يك پايگاه داده پيشرفته وجود دارد .



Encoding & Decoding Data:
يك پايگاه داده پيشرفته امنيت بالايى براى داده ها و كاربران خود فراهم مى آورد . از جمله اين موارد مى توان به توانايى به رمز در آوردن داده هاى ذخيره شده در بانك اطلاعاتى اشاره نمود .

Block Level Recovery :
در يك بانك اطلاعاتى پيرشفته ، در صورت بروز خرابى در بانك ، شما مجبور به بازيابى تمام فايل ها (Full Recovery) نيستيد . يعنى مى توان فقط بلاك هاى معيوب را بازيابى نمود و فرآيندى را بر روى ساير داده ها انجام نداد .

64 Bit Proccessing:
اين واژه به مفهوم پردازش در مدل 64 بيتى است كه سرعت و كارآيى بالترى را نسبت به ساير مدل ها بهمراه دارد .

Multimedia & Large Object Support:
مديريت و كنترل در نحوه خيره و بازيابى داده هاى بزرگ كاراكترى ، باينرى ، صوتى و تصويرى در تمامى پايگاه داده هاى پيشرفته وجود دارد .

Standby Database:
Satandby يك پشتيبان از پايگاه داده اوليه است كه بر روى يك سرور ثانويه قرار مى گيرد و تمام تغييرات پايگاه داده با يك تكنولوژى خاص بر روى آن درج مى گردد و به صورت Standby در موارد بروز خطا و نارسايى در بانك ، فعال گرديده و مورد استفاده كاربران قرار مى گيرد .

Cluster Support:در يك پايگاه داده توزيع يافته (Distributed Database) در صورت سنگين شدن پردازشهاى يك سرور و يا ازدياد تراكنش در طرف يك يا چند سرور خاص ، بايد امكان انتقال فرآيندها به سوى سرورهاى ديگر وجود داشته باشد . اين مهم در پايگاه داده هاى مدرن امروزى همچون Oracle وجود دارد .

ANSI/SQL 92 Standard Compatible:
رعايت موارد مندرج در استانداردANSI / SQL 92 از ملزومات و پيش نيازهاى يك پايگاه داده پيشرفته است كه در آن تمامى موارد مورد لزوم براى بانك هاى اطلاعاتى امروزى لحاظ گرديده است .