.comment-link {margin-left:.6em;}

Knowledge

 

 

2005-06-07

Fire Wall فايروال يا ديوار آتش

فايروال يا ديوار آتش جهت جلوگيری از ورود افراد نفوذگر به سيستمها يا زيرشبکه های متصل به شبکه استفاده ميشود . فايروالها هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری هستند. فايروال در محل تقاطع شبکه ها و زیرشبکه ها قرار ميگيرد به طوری که تمام پکتهای مربوط به زیرشبکه از فايروال عبور ميکند یعنی زیرشبکه حکم یک GateWay رو پیدا میکنه.(البته این در مورد فایروالهای غیر خانگی است) . در اين صورت فايروال مانند يک مسيرياب عمل ميکند. يک فايروال همه ترافيک داده ای را بررسی ميکند و اگر با معيارهای تعريف شده برای فايروال مطابقت داشت اجازه عبور ميدهد و در غير اين صورت داده ها را متوقف ميکند. يعنی ميتوان فايروال را مانند فيلتری برای عبور پکتهای اطلاعاتی در نظر گرفت. البته ميتوان فايروال را طوری تنظيم کرد که بر اساس آدرس مبدا يا مقصد و يا شماره پورت داده ها را فيلتر کند. واضح است که فايروال نميتواند افرادی از داخل شبکه را که به جايی در داخل شبکه متصل هستند بررسی کند.
همچنين يک فايروال ميتواند دقيقا مانند يک Proxy عمل کند ، به اين ترتيب که IP سايتهای غيرمجاز را به عنوان IPهای مقصد گرفته و هرگونه تقاضا برای آن سايت را بلاک ميکند.
همچنين فايروال میتواند تمام Back Door های موجود را ببندد و حتی از ورود Spam به شبکه جلوگيری کرد.
فایروالها سرعت شبکه را به طور کاملا محسوسی کاهش میدهند .
يه سری فايروال هم هستند که به فايروال خانگی معروف هستند که شما (کلاينت ها) ميتونند اونا رو روی کامپيوترهای خودتون و برای حفاظت از کامپیوتر شخصیتان نصب کنند که در اين صورت سيستم شما ،حکم GateWay رو پيدا ميکنه. از معروفترين فايروالهای خانگی ميتوان به Zone Alarm , Norton FireWall , Black Ice , Anti Hack , Anti Trojan اشاره کرد